mandag den 17. juni 2013

Hæklet slumretæppe


På hækkel nål nr. 4 har jeg hæklet 160 styk af disse firkanter, jeg har brugt garnet DECO fra grønhøj garn, i otte forskellige farver.
Inden jeg startet på sådan et projekt, er der lige lidt planlægning for at få det hele til at gå op i en højere enhed. jeg starter med at finde ud af hvilke farver jeg gerne vil lave tæppet i, (jeg har som regel et billede inde i mit hoved, af hvordan det færdige resultat skal se ud) så køber jeg én nøgle af hver farve og hækler nogen prøver på hvordan firkanterne skal se ud. Når jeg er kommet til det færdige resultat, så vejer jeg enten firkanterne eller de garnnøgler jeg har taget af, jeg ved jo hvor mange gram nøglen indeholder (det står på den, de fleste 50 gr.) så kan jeg regne ud hvor mange nøgler jeg ca. skal købe, for at få samme indfarvnings nummer. For mig er det et projekt der tager lang tid, dette tæppe har taget ca. 1½ år.  ( jeg købte nogle nøgler hvid ekstra, for en sikkerheds skyld, for jeg vidste ikke lige hvor mange der ville gå til at hækle lapperne sammen med og til kanter omkring hele tæppet til sidst).


 Når alle 160 firkanter er færdige, lægger jeg dem på et tæppe eller et stykke stof, breder dem ud og flytter rundt på dem indtil jeg er tilfreds med resultatet, når det er gjort sætter jeg alle stykkerne fast med en sikkerhedsnål på det valgte underlag. Så kan jeg rulle stoffet sammen og lægge det væk, når jeg ikke lige arbejder på tæppet og rulle det ud igen, når jeg vil hækle videre på det :-). jeg har jo bestemt rækkefølgen, så der er der ingen grund til at bruge tid på hver gang, de ligger som de skal ligge og nu skal de bare hækles sammen.


Jeg lægger to firkanter vrang mod vrang og hækler fastmasker i den bagerste maske, fra hjørne til hjørne og klipper garnet.


Jeg sørger for, at hækle firkanterne sammen, fra samme side hver gang, så kanten ligger samme vej.


Jeg hækler den sammen således, at det bliver lange striber.


 jeg lægger selvfølgelig de lange striber ned på mit stof igen og sætter nåle i for hver stribe, så ligger de igen som de skal og når alle striberne er hæklet sammen, så hækler jeg striberne sammen på den lange led, sørg igen for at starte i samme ende hver gang, for at kanterne vender samme vej :-)


Så skal alle enderne hæftes :-) ..................  (det er er stort arbejde at hæfte alle enderne fra sammen-hæklingen).
En kant hækles nu omkring hele tæppet.
Jeg har først hæklet en række fast masker med gult garn og dernæst 2 rækker fast masker med hvis garn og til allersidst en række med tungekant.
TUNGEKANT: lav 3 luft m. slå om og sæt nålen i den første maske du hæklede, lav en stang maske 8så har du tungen), spring 2 masker over stik nålen i arbejdet og lav en fastmaske - sådan bliver du ved hele vejen rundt :-)


Når tæppet er færdigt og alle enderne er hæftet, så presser jeg tæppet let under et fugtigt klæde, det bliver så pænt ( pas på du ikke presser det for varmt, så bliver det meget fladt). Se på banderolen på garnet, hvor mange grader det kan tåle :-) Tæppet måler 2,10 x 1,35 - det var mit ønske mål, men det kan jo laves i alle størrelser, alt efter hvordan du vil have det.


I sidste uge viste jeg en dukkevogns tæppe jeg havde lavet, af de rester jeg havde tilbage fra dette tæppe.
 Den kan ses Her


God fornøjelse :-)




12 kommentarer:

  1. Hvor er det blevet yndigt! Hullerne, du laver i hver firkant, giver tæppet en yndefuld lethed - og farverne er bare så fine samme. KH

    SvarSlet
  2. Tak Madame :-) jeg er også rigtig glad for det :-) Kh.

    SvarSlet
  3. Sidder og læser din blog, og synes at firkanterne er flotte....læser videre og tænker "hmmm det ser fint ud". Til sidst ser jeg det færdige tæppe på stolen, og der må jeg helt overgive mig. Hvor er det flot Jette. Det er godt nok MANGE firkanter, du har hæklet, men når man ser det færdige resultat, så må det være alle timerne værd. Super flot tæppe, som passer perfekt til din stol. Ha ha og så tænker jeg også "Godt Jette ikke har en sort mops, der fælder" ;O)))
    Håber du nyder dagene i sol. Kh Helle ;O)

    SvarSlet
  4. Tak Helle :-)Ja det er et stort arbejde og egentlig ikke alligevel før de skal sammen-hækles, (der er et stort arbejde)firkanterne er jo nemme at tage med overalt og hækle på. Ja jeg er glæd for jeg ikke har en sort Mops, min søn har en Mops, den fælder også meget og de små stive hår sidder i alt :-)Jeg nød dagen i solen i kolonihaven, (mest inden døre:-)) var ved at indrette lidt indenfor..... billeder kommer senere :-)håber også du nød dagen :-) Kh.

    SvarSlet
  5. Et rigtigt lækkert og flot tæppe du har hæklet. Tror det er en god ide at lave en plan først, som du har gjort :)

    SvarSlet
  6. Tak Aslaug :-) ja ellers er det rigtig svært at holde styr på det hele inde i hovedet :-)

    SvarSlet
  7. Det er bare flot. Måske mit næste tæppe skal være i de firkanter, de er så fine

    SvarSlet
  8. Tak - Ja det kan da være Hanne, du må i gang med planlægningen :-)
    God weekend til dig :-) KH.

    SvarSlet
  9. Hej Jette Det er et smukt tæppe og jeg synes du har givet så mange fine oplysninger, tak for det. Jeg leder bare efter oplysninger om, hvor meget garn du har brugt. Ved du det?

    SvarSlet
  10. Hej :-) ja, jeg har skrevet det op, så jeg vidste det, hvis jeg fik lyst til at lave et mere :-).. jeg har brugt:
    Cremefarvet - 23 nøgler.
    Der er tre grønne farver - brugt 4 nøgler af hver.
    Rød - 2 nøgler.
    Orange - 2 nøgler.
    Lilla - 2 nøgler.
    Gul - 3 nøgler......... ialt 44 nøgler

    Håber det kan bruges..... god fornøjelse :-) Kh Jette

    SvarSlet

Skriv meget gerne et par ord, det gør mig rigtig glad og varm om hjertet, når du vil bruge din tid på en lille kommentar :-)


Kærlig hilsen
Jette