lørdag den 24. august 2013

Kæmpe træer og Valdemar slot


Lige før man kommer til Valdemar slot, kan man se et kæmpe egetræ og et kæmpe mammut træ. Egetræet ligger helt ud til vejen, så den kan man ikke undgå at se.
Det er straks værre med mammut træet, vi havde set den i en brochure over Tåsinge, men kunne ikke helt finde den - så vi kørte lidt rundt - den er ikke skiltet så godt som egetræet er, - men det lykkedes til sidst, at finde den lille sti som førte ind til træet. 



"Godsejeren" er ret lille i forhold til det store træ og aldersforskellen er ret stor :-)
Træet er ca. 400 år gammelt (det kan godsejeren alligevel ikke bryste sig af)



Det er en gammel fyr, det stor egetræ.


Den ene rod lænede sig op af den anden :-)


Et andet kæmpe træ som vi mødte, på vores vej ud af stien, for at finde mammut træet. det ligner lidt en kastanie træ, men jeg ved ikke om det er det , men en sjov skabning er det da :-) Bag ved træet inde mellem krattet, kan vi se Valdemar slot.


Endelig fandt vi frem til det store Mammut træ, omringet af brændenælder - der var lavet en lille sti i brændenælde skoven, så vi kunne gå helt op til træet :-) Træet er en botanisk sjældenhed - det er en Californisk fyrretræ, som er meget porøs at røre ved, som om det er lavet af papmaché i en løs udgave, meget blødt og kan rykkes af i flager - Imponerende syn :-)


Klik på billederne, så bliver de lidt større, måske i bedre kan se træstammen.


Vi kørte lidt videre og vejen går lige gennem Valdemar slot, det var et smukt syn vi blev mødt af. Vi parkerede bilen, tog den lille kølertaske med madpakken og det kolde vand over skulderen og begav og ned til bådbroen, rutebåden M/S Helge var på vej ind.




Slottet set fra bådbroen.


Hoved bygningen og indgang til slottet. i kælderen er der en fin lille butik med glaskunst :-) og en restaurant i den anden ende af kælderen.




Set fra slottet og ud mod vandet.

Rigtig god weekend til jer alle :-)



8 kommentarer:

  1. Jo jeg har også været på samlerholdet af både mokkakopper og ditto skeer, hvor der stod Himmelbjerget, eller hvor de nu var købt. Det er mange år siden jeg solgte det hele på et loppemarked.
    Vi elsker at kigge på, og besøge slotte og herregårde. Jeg har endda været så heldig at arbejde på mange af dem, og betjene de fine herskaber og kongefamilien.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja Pia, er det ikke sjovt, at det vi kunne finde på at købe :-) jeg kan huske at jeg havde den gul Himmelbjerg stok :-)
      Hvilke Herregårde har du arbejdet på ?? det lyder da spændende, at du har serviceret kongefamilien.
      Kh

      Slet
    2. Jeg vil nøjes med at sige en pæn del af dem der er spredt rundt om på Lolland, Falster og Sydsjælland. Faktisk arbejder jeg stadig samme sted på 24. år :-)

      Slet
    3. Det må være et godt job, siden du holder ved og jeg kan tænke mig, at du møder mange spændende mennesker :-) Kh

      Slet
  2. Godmorgen, Jette, det er helt vidunderlige billeder og fascinerende at se de gamle træer. Vi har også et i Klampenborg, og det skulle være 800 år gammelt - Skovfogedegen.
    Rigtig god søndag! KH

    SvarSlet
    Svar
    1. Godaften Madame :-) jeg har været i kolonihaven hele dagen og ikke set, at du skrev så tidlig i morges :-).
      Ja 800 år det er jo dobbelt så gammelt, den må være meget større, hvis du har et billede af den, kunne det være sjovt, at se den på bloggen :-) Håber også du har haft en god søndag :-) Kh

      Slet
  3. Skønne flotte gamle træer ;0))) jeg har tit leget en leg med børnene på skolen, hvor de fik bind for øjnene og skulle føle på træer. Bagefter skulle de finde frem til træet igen, og så var det deres træ. Dine flotte billeder fik lige minderne frem igen. ;0))
    Kh Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder da som en sjov leg Helle, var det nemt for børnene at finde deres træ igen ?? Dejlig når mindene vækkes til live :-)Kh

      Slet

Skriv meget gerne et par ord, det gør mig rigtig glad og varm om hjertet, når du vil bruge din tid på en lille kommentar :-)


Kærlig hilsen
Jette